Adsense

Saturday, June 22, 2024

Kesihatan Mental: Jangan Ambil Mudah


Baru-baru tuk kita dikejutkan dengan kematian seorang pelajar sebuah universiti awam yang meninggal dunia selepas lemas di tasik universiti yo... Punca sebenar kematian sampe kinek tuk maseh menjadi tanda tanyak namun yang pasti hasil bedah siasat dan siasatan pihak berkuasa menunjukkan sik ada sebarang unsur jenayah terlibat...

Ado khabar angin madah mungkin kerana tekanan, ado juak nengar khabar angin lain madah ado kaitan dengan perkaro ghaib, serto macam-macam gik teori lain yang tersebar... Walau apopun hanya Allah jak tauk apo yang sebenar telah terjadi kepada arwah dan kito doakan semoga allahyarham ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan yang beramal soleh...

Tekanan atau stress, sesuatu yang pasti semuo kito bernamo manusio tuk akan hadapi sik ngiro umo, latar belakang, bangso dan agama... Mbiak kecik boleh stress mun nak dipintak sik dituruti, orang kejo boleh stress mun duit gaji baruk masuk alu abis sik sampe sehari, pelajar boleh stress mun assignment lom siap sedangkan esok dah nak anta ngan pensyarah... Pendek dan panjang kato, selagik namo kito manusio, memang kompom buah karom wano merah akan ado raso stress yo...

Yang membezokan hanyalah tahap stress yang dihadapi, samo ado ikit, sederhana atau berat yang boleh menjejaskan kesihatan dan kehidupan mun sik diatasi atau dicarik jalan untuk menangani ey... Caro menangani juak main peranan penting... Caro mengatasi banyak tapi haruslah ekot caro yang betoi, bukan caro bukan-bukan yang boleh memudaratkan bukan jak dirik empun tapi juak ahli keluargo dan orang sekeliling... 

Masalah kesihatan mental bukan perkaro main-main... Banyak yang kecundang kerana sik tauk apo caro terbaik untuk mengatasi... Banyak yang kecundang kerana orang sekeliling sik ambik peduli... Dan banyak yang kecundang kerana ada yang bukan jak sik peduli, tetapi menjadi penambah kepada tekanan yang sedio ado dengan menjadi pisok yang merobek lukak kecik menjadi lebih besar... 

Kredit gambar: Facebook Sinar Harian

Selain yo, bilo stress juak akan menjadikan sistem imun tubuh kito lemah dan penyakit mudah nak datang dan lambat nak pergi... 

Ingatlah, mun ado orang sekeliling yang meluahkan rasa hati atau perasaan cidak, jadilah pendengar yang baik... Kadang-kadang dengan meluahkan perasaan cidak, walaupun masalah belum selesai, tetapi sekurang-kurangnya cidak akan rasokan beban di dada jauh berkurangan mun dibandingkan dengan masalah yo hanya disimpan di dalam hati...

Adakala cidak hanya nak mencari teman untuk berkongsi rasa, yang sudi menjadi pendengar, dan sik menghakimi cidak... Mun nak berik nasihat, pastikan nasihat yo sik memberikan impak negatif... Dan andai cidak perlukan khidmat kaunseling, bantu cidak dengan rujuk kepada kaunselor yang bertauliah agar cidak dapat dibantu dengan sebaik mungkin...

Selain yo, aktiviti fizikal juak boleh membantu untuk mengurangkan tekanan yang dihadapi... Senaman secara berkala dapat mengurangkan hormon kortisol iaitu hormon yang dihasilkan ketika kito stress dan seterusnya menjadikan emosi kita lebih bagus... 

Makanan pun boleh membantu... Bilo makan makanan yang disuko, yo juak boleh membantu menghasilkan hormon gembira yang seterusnya memperbaiki mood dan emosi... 

Apa yang penting, jagalah kesihatan mental sebaik yang mungkin... Bila mental sik sihat, maka fizikal juak akan menerimak tempias... Sebab yo kito harus sentiaso mengawal tekanan yang dihadapi agar ianya sik menjadi lebih terok dan seterusnya menjejaskan kehidupan seharian kito... 

Wassalam... 

Monday, January 1, 2024

SELAMAT TAHUN BARU MASIHI 2024


Alhamdulillah... Teraso cepat maso berlalu... Sik sedar tahun 2024 menjelmakan dirik dah... Syukur maseh diberikan kesempatan oleh Yang Maha Esa untuk bernafas di bumi yang indah tuk...

Bulan Disember 2023 merupakan bulan yang penuh dengan warna-warni dalam kehidupan aku...

Yang pertamo sekali rio aku positif kobit... Sakit ey nang boleh tahan dan kesan ey maseh aku raso sampe kinek tuk... Walaupun dah beransur hilang sepenuhnyo long covid simptom yo tapi gik ado juak ikit beraso sakit di dado kadang-kadang bilo aku terlebih kepak dan kahak di geruk tuk maseh belum ilang gik...

Bulan Disember juak banyak ulang tahun kelahiran orang-orang yang aku sayang... Mak ngan abah tersayang, isteri tercinta, mak mertua, kakak ipar dan biras, semuo birthday cidak bulan Disember...

Alhamdulillah bulan Disember tek dapat berkumpoi dengan keluargo besar tersayang di sebelah isteri dan juak di sebelah aku empun...

Untuk keluargo sebelah isteri, kamek orang meluangkan maso di Telok Melano pado 24 sampe 26 Disember 2023... Walaupun cuaca sik berapo mengizinkan (lebih dari separuh maso kamek orang di sinun ujan), tapi sik menghalang kamek orang meluangkan maso berkualiti dengan orang-orang tersayang...

Bersamo Family Isteri Tercinta

Untuk keluargo sebelah aku, kamek orang menghabiskan maso bersamo di Kuching pado 30 Disember 2023 sampe 1 Januari 2024... Meluangkan maso dengan melihat sambutan tahun baru di Kuching yang sememang ey meriah dan penuh dengan bungo api yang nang indok aty anak-anak ku nangga, termasuk papa ey sekali... 不 不 不

Bersamo Family Tercinta

Bagi aku, keluargo adolah segala-galanya... Setiap saat bersamo cidak gunakan dengan sebaik mungkin... Macam ujung tahun tuk, maso kamek orang ke Telok Melano, abang isteriku dan family nyo baruk balit dari Miri pada 23 Disember tapi nyo tetap pegi walaupun kepak sebab tauk saat berkumpul bersamo keluargo besar sik salu dan jarang dapat dilakukan sebab masing-masing busy dengan komitmen masing-masing... 

Maso berkumpul dengan keluargo aku, isteriku baruk bait juak selepas sik sehat beberapo hari kotan bena ey tarit tali maso family day di Telok Melano...不 不 不 

Sebab kamek duak laki bini samo pemikiran... Selagik ado peluang untuk meluangkan maso bersamo insan-insan tercinta, gunakan sebaik mungkin maso yang ado... Kito hidup sik penah ado kepastian... Kito sik tauk apo yang akan terjadi di maso depan... Jadi hargai setiap memori yang tercipta dan jadikan setiap saat berhargo... 

Apo yang diharapkan, kito semuo terus dipanjangkan usia dan dapat agik berkumpoi bersamo di maso yang akan datang... 

Dan sentiaso hargai keluargo kito... Waktu senang nang banyak orang akan bersamo kito... Tapi waktu susah atau sakit, hanya ahli keluargo dan sahabat sejati jak akan sentiaso berado di samping kito... Selagik dapat dan mampu, jangan jadikan perkaro remeh-temeh sebagai alasan untuk kito sik maok berkumpoi bersamo... 

Sebab orang tuo kito sentiaso berharap ilak agar anak-anak, menantu-menantu serto cucu-cucu dapat berkumpul bersamo di waktu-waktu macam yo... Sik ado cidak harap nak lain selain peluang bersamo insan-insan tersayang... Mun dah nang sik dapat kerano ado komitmen atau hal lain yang sik dapat dielakkan, apo boleh buat lah... Apo yang pasti cubalah usahakan sebaik mungkin agar kito sik mengecewakan harapan orang tuo kito... 

Selamat Tahun Baru 2024... Semoga dengan kehadiran tahun baru tuk akan menjadikan kito insan yang lebih baik dari sebelum ey... Insya Allah... 

Wassalam... 

Sunday, January 22, 2023

Apo Akaun GAP Public Gold???


AKAUN GAP (Gold Accumulation Program)

Tauk atau penah nengar sik berkenaan akaun GAP? Bukan GAP maksud smart dalam bahaso Sarawak yo... 

GAP merupakan singkatan Gold Accumulation Program... GAP adalah satu inisiatif yang diperkenalkan oleh Public Gold untuk memudahkan kito menabung secara sedikit demi sedikit mengikut bajet serendah RM100. Bahasa mudahnya? GAP adalah akaun simpanan emas. 

Konsepnya lebih kurang samo jak dengan akaun bank. Bank merekod dan menyimpan digit wang, manakala akaun GAP merekod dan menyimpan gram emas setiap kali kito menabung emas. Menabunglah banyak ni pun dan penyimpan boleh keluarkan emas fizikal seperti jongkong dan dinar. Best sik?


Jom! Kita nangga apo kelebihan memiliki akaun emas GAP :

• Membolehkan penyimpan menabung emas serendah RM100
• Penyimpan boleh keluarkan emas fizikal seperti dinar dan jongkong emas
• Akaun GAP dah lamak dah disahkan patuh Syariah
• Transaksi GAP boleh dilakukan 24 jam sehari, 365 hari setahun (mun tahun lompat jadi 366 hari)!
• Menabung di GAP adalah tanpa caj simpanan
• Tiada SST atau GST atau apo jak T bagi emas simpanan di GAP
• Jual beli dan ar-rahnu boleh dilakukan secara online 
• Mudah, cepat dan jimat kos
• Penyimpan dapat beli hargo emas on the spot 

Jelas? Semudah ABC nak? Sangat berbaloi menyimpan di akaun GAP. Mun kito sik menabung untuk diri empun, sik kan nak nunggu orang lain molah akaun untuk kito, toi sik? 

Mun ado yang berminat untuk mendapat bimbingan percuma dan menjadi penyimpan emas yang berilmu sila hubungi  di www.wasap.my/0135729670

Mun sekadar nak bertanyak ajak pun no problem, tanyak jak... Tapi biarlah berkenaan emas... Jangan tanyak rego bleda sikai... 不 不 不 

Amiruddin Haji Sapiee 
Authorized Dealer Public Gold 
PG00202635 

#PublicGold
#PGG100Network


Friday, January 20, 2023

Rezeki Allah Tidak Terkira Banyaknya...


Bilo berbicara mengenai rezeki, biaso kito akan terfikir mengenai sigek perkaro ajak, duit... Memang dalam fikiran kito bilo disebut rezeki, pasti yo bendo pertamo yang terlintas di fikiran... 

Namun hakikat sebenarnya, bukan hanya duit yang dikatakan rezeki... Kesihatan, kebahagiaan, ketenangan, keselamatan, dan macam-macam agik yang sebenarnya rezeki kurniaan Illahi yang terlalu banyak mun nak dikiro make kalkulator saintifik ataupun sempoa kayu yang salu pake oleh tokey-tokey di kedey... 

Ado manusio yang dikurniakan duit banyak... Nak makan mekdi atau kepsi tiap-tiap ari pun sik ado masalah... Nak nukar henpon setiap minggu pun boleh... Nak nukar rim keto setiap bulan kedak nukar baju pun duit maseh melobo lam simpanan... 

Ado yang dikurniakan anak rami... Boleh kato setiap tahun beranak... Bilo beruntin dan beranak semuo dipermudahkan oleh Allah S.W.T... Sampe doktor dan misi di klinik dah apai namo si emak...  Yo pun rezeki bilo semuo urusan jadi mudah dan setiap anak memang akan jadi pembawa rezeki untuk orang tuo nyo, sik perlu diragui agik... 

Ado yang duit cukup-cukup makan dan sik ado anak tapi diberik rezeki lain... Contoh urusan kehidupan dipermudahkan, disukai oleh orang sekeliling, diberikan kesihatan tubuh badan dan lain-lain gik... 

Malahan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan merupakan rezeki yang amat bernilai dan sik terhingga harganya... Bilo dah sakit, waktu yo baruk kito tauk betapo bertuah kito maso sihat dolok yang mungkin kito abaikan dan sik kito hargai... Dah sakit duit banyak pun raso macam sik bermakno... 

Dan rezeki yang paling berhargo dan bermakno dalam hidup aku ialah rezeki dikurniakan keluargo yang sentiaso ado samo ado waktu senang mahupun susah, keluargo yang sik pernah berkiro, keluargo yang saling menyayangi antaro satu samo lain dan keluargo yang sentiaso memberikan yang terbaik antaro satu samo lain tanpa mengiro waktu... Aku salu nengar ado adik-beradik yang berkiro, nak makan pun ado yang sampe bertapok makan lam bilit mun meli makanan mahai... Ado yang kelai adik-beradik semato-mato dan setelingo-lingo kerano harto, sampe ado yang sanggup berbunuh... Belum gik lain-lain... 

Tapi alhamdulillah keluargo aku dan keluargo mertuo aku semuo bait... Sik penah berkiro dalam apo juak... Tambah agik mun makanan... Salu nang berlebih jak makanan mun berbeli, kotan bingung takut ado yang sik ncerik... Selalu nyokong antara satu samo lain... Sentiaso ado waktu susah senang... Nak kelai jauh sekali duak kali atau tigo kali... Nikmat rezeki keluargolah amat aku syukuri dalam kehidupanku... 

Pendek kato (mun panjang sik madah apo-apo), rezeki yang Allah berikan kepada setiap makhluk-Nya terutama manusio terlalu banyak... Hargai dan nikmati setiap kurniaan Allah dengan sebaik yang mungkin... Jangan pernah mengeluh dengan kehidupan sebab kito sik tauk macam ni kehidupan orang lain... Mungkin kito nangga orang lain lebih hebat dari kito tapi kito sik tauk mungkin di sebalik kehebatan yo ado kisah duka yang mungkin sik ditauk orang lain... 

Belajarlah nangga kehidupan orang-orang yang lebih susah dari kito... Dari sio kito akan belajar dan tauk betapo bertuahnya kehidupan kito bilo kito nangga ado orang lain yang lebih susah dari kito... 

Insya Allah dengan caro yo kito akan lebih bahagia dan raso tenang dengan kehidupan di dunio yang indah tuk... 

Lak bertemu agik di kerepakan yang seterusnya... 

Wassalamualaikum... 

Wednesday, January 18, 2023

Selamat Tahun Baru 2023...


Lamak na juak blog tuk sik diabas... Dekat nak setaun dah baruk dijenguk agik...hahaha... Dah nak sebulan dah taun baru baruk nak start nulis balit...

Alhamdulillah, taun baru dah menjelma... Taun 2022 meninggalkan kito dengan banyak kenangan pahit manis masam masin... Syukur ke hadrat Illahi diberikan kesempatan untuk terus bernafas di bumi bertuah tuk...

Tahun tuk banyak perubahan samo ado di dalam kehidupan peribadi ataupun di alam pekerjaan... 

Untuk kehidupan peribadi, tahun yo tek lahir putera comel kamek duak suami isteri selepas umo kakaknyo dah enam tahun... Alhamdulillah semuo urusan melahirkan si comel yo dipermudahkan dan disegerakan, sampe sik sempat nak nangga nyo lahir kotan cepat nyo kuar...

Untuk alam pekerjaan, tempat kerjo maseh samo tetapi bertukar unit lain tahun tuk... Cabaran mungkin berbezo tapi apo yang pasti akan dilaksanakan setiap tugasan yang diamahkan dengan sebaik yang mungkin... Insya Allah...

Apopun, diharapkan taun tuk akan memberikan lebih dari segalo segi... Lebih banyak rezeki, lebih banyak kebahagiaan, lebih banyak rahmat, lebih tenang dan lebih dalam segala kebaikan untuk kamek orang sekeluargo...

Sebelum menutup coretan kali tuk, raso ey belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2023 kepada semuo ahli keluargo dan sahabat handai... Semoga tahun baru tuk akan lebih baik dan bermakno untuk kito semuo... Insya Allah...

Wassalamualaikum...

Sunday, July 10, 2022

Selamat Hari Raya Aidiladha...


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi dipertemukan agik dengan kehadiran Hari Rayo Aidiladha untuk tahun 1443 Hijrah tuk bersamaan dengan tahun 2022... Di kesempatan tuk aku nak mengucapkan Selamat Hari Rayo Aidiladha buat semuo keluargo dan sahabat handai yang mengenali dirik tuk... Mohon Maaf Zahir dan Batin andai ado salah dan silap sepanjang kehidupan aku di dunio tuk mun ado menyakiti sapo-sapo jaksamo ado dalam sedar ataupun sik... 

(Sumber: Google) 

Alhamdulillah tahun tuk juak aku dan isteri tercinta dikurniakan seorang agik cahaya mata... Kali tuk putera gik (selepas yang sulung seorang puteri) yang dilahirkan pada 24 Jun 2022 bersamaan 24 Zulkaedah 1443H... Syukur dah sepasang dah... 

Alhamdulillah juak urusan isteri dipermudahkan... Bak kato orang putih mujor joros jak proses kelahiran kali tuk... 

Rayo Haji tahun tuk maseh samo jak, sik ado ilak banyak perubahan banding tahun-tahun lepas sebab negara maseh dalam keadaan yang belum bena-bena bebas dari Covid-19 walaupun dalam fasa peralihan ke endemik... Sambutan hanya di kalangan keluargo terdekat ajak... 

Tambahan agik Gelombang Ke-5 Covid-19 dijangka melanda negara dalam masa terdekat tuk, jadi kito sik boleh ambik mudah dan leka hanya sebab dah nak beralih ke endemik... 

Insya Allah lak aku nulis agik... Ni lamak ilak dah blog tuk sik bertulis... Mun blog tuk pande kelaka nang mala kenak anok aku kali... 不 不 不 

Wassalam... 

Wednesday, December 22, 2021

Curang Itu Pilihan, Bukan Takdir Yang Tak Mampu Dihalang...


Beberapo minggu tuk negara bukan hanya dikambohkan dengan peristiwa banjir terok yang menyebabkan banyak kerosakan dan turut menyebabkan kehilangan nyawo, tapi juak kesah-kesah kontroversi lain antaranya video viral mengenai kecurangan seorang suami...

Raso ey sik perlulah aku sebut namo pun sebab tiap-tiap ari ado jak namo yo ngecoi di Facebook dan Instagram aku... 不 不 不 

Banyak agik sebenar ey kesah curang suami isteri yang berlaku, tapi yang membezakan kali tuk ialah si bekas isteri empun yang dapat nangkap kecurangan si suami dan si bekas isteri merakam video sebagai bukti kecurangan bekas suami... 

Curang bukanlah sesuatu yang mudah dimaafkan... Ado yang dapat memaafkan tetapi lukak yang disebabkan kecurangan yo akan berkekalan sepanjang hayat... Mun sembuh pun lukak yo, parut nye akan tetap berbekas sampe bilo-bilo... 

Mungkin ado yang menganggap setiap yang berlaku dalam hidup kito tuk adolah takdir... Bagi aku memang banyak perkaro yang berlaku kerana takdir atau sudah tertulis macam yo tetapi bukan curang... Curang adalah pilihan dirik empun... Jangan madah keadaan atau situasi semaso yang menyebabkan berlakunya kecurangan... 

Dalam kehidupan berumah tangga, memang akan ado dugaan dan ujian setiap maso... Ado ujian berat, ado ujian ringan... Yang penting macam ni caro kito mengatasi setiap ujian mendatang dengan sebaik mungkin tanpa mendatangkan kemudaratan kepada dirik atau mana-mana pihak terutama keluargo kito empun... 

(Gambar sik ado kenak-mengenak) 

Dalam kes tuk, perceraian yang berlaku bukan hanya membabitkan suami dan isteri tetapi yang paling terkesan dan akan menjadi mangsa ialah anak-anak... Mungkin sewaktu kecik cidak sik tauk ilak tapi bilo dah meningkat usia dan cidak dah paham, ianya akan memberikan kesan terhadap emosi cidak apabila terpakso hidup dalam keluarga yang sik lengkap... 

Yo belum agik melibatkan ahli keluarga keduak-duak pihak... Mun besan bait antaro satu samo lain, perceraian akan menyebabkan berlakunya jurang dan cidak akan menjadi sik selesa agik walaupun apo yang berlaku adolah masalah anak-anak... 

Banyak jak kito nangga si suami atau isteri yang setia walaupun mungkin menghadapi masalah dalam kehidupan... Antara yang kito tauk ialah pelakon Edika Yusof yang amat setia dengan isterinya walaupun isterinya sik sehat dan memerlukan perhatian khusus... Nyo boleh jak carik mpuan lain untuk dijadikan isteri keduak mun nyo maok tapi nyo memilih untuk terus setia ngan isterinya dan menjago isterinya dengan penuh kasih sayang tanpa sebarang syarat...

Dalam kes yang viral tuk tek, pasangan tuk tinggal berjauhan akibat kerja... Tapi apokah yo alasan untuk curang? Tepuk dada tanyak iman... Syaitan pasti akan berbisik untuk kito melakukan kemungkaran setiap maso... Ado yang koat melawan dan ado yang tewas dan tersungkur menurut kato hati dan kehendak syaitan... Yang pasti sentiaso hargai setiap apo yang kito ado dalam kehidupan... Sik ado manusio yang sempurna, sebab kesempurnaan hanya milik Allah S.W.T... 

Sentiaso hargai pasangan walau macam ni pun keadaan atau ujian yang mendatang... Mun ado terfikir nak curang, fikirkan dolok apo yang pasangan kito dah berikan kepado kito selamak tuk... Fikirkan pengorbanan yang telah nyo lakukan... Fikirkan setiap saat yang nyo telah gunakan untuk bersamo dengan kito... Fikirkan kebaikan yang telah nyo lakukan selamak nyo bersamo kito... 

Mun pasangan ado kekurangan, tegur caro bagus... Bukan carik lain... Nak negur biar berhemah dan jangan sampe melukakan hati pasangan.. Jangan nampak kekurangan pasangan jak, tetapi tangga juak kekhilafan kito empun dalam sesuatu perhubungan... Perbaiki dirik untuk menjadi yang lebih baik demi kesejahteraan bersamo... Hidup berumah tangga adalah untuk saling melengkapi, bukan saling mencari kesilapan... Insya Allah hidup akan bahagia di samping keluargo tercinta... 

Wassalam... 

Monday, December 20, 2021

"Ujian Allah Kepada Hamba-Nya"


Beberapo hari sejak minggu yo tek ari nang ujan jak hampir setiap petang... Banyak negeri yang dah pun dilanda banjir dan beberapo buah negeri agik dalam keadaan berjago-jago...

Adik ipar aku dan family nyo yang diam Selangor nun antaro yang turut terkesan akibat banjir kali tuk... Rumah nyo dimasuki aek sampe ngan pinggang... Nak barang lam rumah nang majoriti abis, sik ado yang dapat diselamatkan kecuali barang-barang yang disimpan lam kontena sebab kontena yo ekot terapung maso aek masok dalam rumah... Nasib bait cidak sekeluargo sempat lari ke rumah kakak iparnyo sebelum keadaan bertambah terok maso yo... 

(Gambar hiasan semato-mato) 

Kinek tuk bukan yang diam di kawasan rendah jak perlu berhati-hati, yang diam kawasan tinggi dan sedang-sedang pun perlu berjago-jago juak... Cuaca ujung taun tuk sik dapat nak dijangkak... Pagi panas terit, petang kejut nangga awan berarak mendung dengan cepat dan hujan turun dengan lebat... 

Yang di jalan rayo pun macam yo juak... Jalan licin entam aek ujan... Yo belum tempat-tempat yang jalan nang terok dan berlubang-lubang... Mbak moto, kereto, van, bas, lori, bagong dan kenderaan apo pun, sentiaso hati-hati... Biar lambat asai selamat... Kito bukan tandin berekot pun... Mun tandin berekot baruk sik apat pake peribahasa yo... 

Untuk semuo yang terkesan akibat banjir tuk, semoga dilindungi oleh Allah S.W.T. dan diberikan kesihatan yang baik... Allah sik akan menguji hamba-Nya melebihi kemampuan... Insya Allah ada hikmah di setiap musibah yang berlaku... Akan ado pelangi ngecoi selepas hujan... 

Wassalam...